lördag 1 mars 2008

Klumpen

Ingvar Kamprad är en beundrandsvärd man. Det är imponerande att börja i Småland för att senare finnas över hela världen. Vilka otroligt stora kunskaper och skickliga medarbetare som ligger bakom det hela. Jag tänker främst på kulturskillnaderna som måste vara betydande i sammananget eftersom det är ett möbelföretag.
Finns det skillnader mellan Holland och Sverige måste det finnas ännu fler, ännu större mellan Saudarabien och Atlanta.
Ikeas skohyllor borde inte gå åt här. Jag har haft insyn i några olika hem och inte några skohyllor så långt ögat når. Man tar helt enkelt inte av sig skorna. Först trodde jag bara att det var här man inte gjorde det; inte konstigt eftersom det är ett riktigt "hundhus" där det springer många människor ut och in, stengolv utan mattor och hundar som inte direkt gör det renare.
Så var inte fallet, fick veta att det är mer regel än undantag att man alltid har skorna på sig. Märkligt då träskor (in dutch: Klumpen) är ett signum för landet och vad är lättare att ta på och av?


Om några timmar bär det av till Groningen -Martini Dog Show! Jag är laddad:-)
Laddat med väckarklockor, sallad och mackor, frukt, lagt fram och strykt kläder (jäkla land, först krymper tumlaren tvätten och nu blev skjortan brun av strykjärnet....varför? varför just mig?) och gått genom morgonen som består av att ta hand om de tre som ska ställas samt promenixa med Emma och Kellie.

Inga kommentarer: