fredag 21 mars 2008

En saga

Ikväll är det klart ute och man kan se och känna fullmånen. Stjärnorna syns tydligt på en ganska mörk himmel trots den täta bebyggelsen med mycket lysen och lampor.

Jag kan svära på att jag såg dem. Sittande på sina kvastar farande mot Blåkulla. Det gick tydligt att urskilja borsten på kvastarna, upplyst av månens sken. Några av dem hade kittlar hängande framför sig och andra svarta katter med svansarna tätt rullade till kroppen. Jag kan föreställa mig deras kraxande skratt där de susar fram, flygande mot den magiska ön i Östersjöns vatten, endast bestående av kala saltstänkta klippor.
En häxorna kommer stanna till på kenneln. Hon tänker förhäxa alla korkade hundar som inte har vett att hålla tyst en kväll som denna. Smygande kommer hon att landa på taket för att förhäxa den som inte sköter sig.

Innan hon kommer ska jag se på Titanic. Berättelsen är denna gång försedd med holländsk text och en myrkrigande bild. Undertiden ska jag äta mina förgiftade chokladägg inlindade i aluminiumpapper i olika metalliska färger. Nu, just nu, när Leonardo är "the king of the world" i fronten på den stora båten som inom några timmar kommer har sjunkit till botten, ska jag ta in hundarna som redan har fått sig en, liten men kännbar, förbannelse av en otålig häxa.

Glöm inte stänga spjället och låsa dörren. Du vet aldrig.

Och Glad Påsk mina vänner.

Inga kommentarer: