söndag 10 februari 2008

Typical Dutch food

För att inte röra till det tänkte jag att det är bättre att skriva ett inlägg för varje "ämne", kommer bli lite fler inlägg men lättare att läsa.

I onsdags och torsdags åt vi typisk holländsk mat. Matfixerad som jag är tyckte jag såklart att det var mycket intressant.
Första rätten bestod av "köttbullar" (går cirka 3 hemmagjorda på en sån här) och till detta den typiska holländska vintermaten; bönor(uppvärmda), brynd bacon, isbergssallad, ketchup och självklart rödlök och majonäs.
Dagen efter åt vi en soppa som Hennie kokt i säkert en hel dag. Typisk Dutch vintersoppa med olika sorters kött, grönsaker bl.a. ärter, lök och annat, äts med en kryddig korv.

Bönorna tillsammans med köttbulle och bacon, lök och sallad var helt OK. Riktigt gott. För att tycka om soppan måste man gilla soppa sen innan, jag tycker att riktig soppa som smakar kan vara jätte gott, så den var också god.

Idag har jag ätit rester från gårdagens kina-hämt-mat, Hennie värmde maten direkt på tallriken så nu är jag otroligt välfylld. Känns som att jag inte behöver äta mer idag.

Inga kommentarer: