lördag 9 februari 2008

Eindhoven Dogshow

Efter att ha hållt på det ett tag så kommer resultaten här:-)

Det var en internationell utställning, De Kempen i Eindhoven. Resultatmässigt blev det ingen storslam men för mig egen del är jag otroligt nöjd. Utställningen är förlagd på tre dagar och äger rum i en sporthall mitt i stan (när man gick till parkeringshuset gick man typ motsvarande storgatan...coolt). Sammanlagt var det ca 2000 hundar anmälda till utställningen, inte särskilt stor med andra ord.
Jag måste säga att först kände jag mig inte särskilt uppspelt. Kändes knappt kul...men då kom jag på att utställningsåret 2007 kommer bli svårt att toppa. Jag gjorde fyra fantastiska resor med fantastiska resultat och mycket trevligt sällskap (Österbybruk, Norrköping/Nyköping, Åland och Hamar...vinnartitlar, championat och gruppvinster, wow!) så om en liten utställning i Holland där man varken känner någon eller har egna hundar att plocka titlar med jaa... Men som sagt, det blev en givande dag.

Porsche visades först i Jeugd klasse, rätt många hundar denna klass och domaren hade lite svårt för att placera etta och tvåa vilket stod mellan Porsche och en kuperad hane. Den andra hanen rörde sig bättre de sista varven och Porsche placerade sig på en andraplats. Den vinnande hanen blev sedan bäst i rasen.
Minx blev även han tvåa i sin klass, Jonge Honden klasse. Och efter det frågade Gerard om jag ville visa Pebbles (vilken fråga...) med tanke på att domaren ändå inte satt fram honom tidigare spelade det ju inte så stor roll. Pebbles skötte sig oklanderligt under hela dagen och det enda hon saknar i ringen är rutin och mer drive. Hon blev tvåa i Jeugd klasse, borde verkligen vunnit med tanke på hur länge domaren tittade på hundarna i stående där hon helt klart var snyggast. I rörelse gjorde den andra tiken bättre ifrån sig eftersom Pebbles sackade efter för mycket.
Alla hundarna fick Exellent och placerade sig bra i klasserna, Gerard har otroligt hög standard på sina bouvierer. Många kommer med väldigt ojämna hundar...dålig kondition eller dåligt presenterade. Men den är domaren gillade hundar av lite annan typ, så är det...
Dubbelhandling är, som allt annat i det här landet, "tillåtet". Folk fattar inte att man verkligen tjänar på att visa sin hund själv och inte vara beroende av någon utanför ringen.
Tyvärr var det super dåligt ljus i hallen och därför inte några bra foton alls.

Så vad tjänade Victoria på det hela....
Victoria fick titta och klappa lite schappar (ooh gosigos!) och även träffa Nilos uppfödare som visade två små bruna saker, snyggast igår helt klart. Nilo är hanen Pommac är parad med, titta på http://www.kennelbriedoes.nl/, han är så tjusig.

Och när jag satt och tittade på schapendoesbedömningen (där hundarna inte imponerade på mig alls) med Gerard vinkade han åt den här damen som kom fram:

Wilhelmine van Dejl herself!

Har flera gånger tänkt fråga Gerard om han känner henne eftersom hon både är holländare och dömer grupp 1-bouvier. Men ja...har väl glömt.
Igår började han prata med henne och var jag kunde inte låta bli att utbrista Ååhh I recognize you! Efter att ha nämnt Sverige kände hon igen mig och lovordade Payas, igen. De som har barn vet hur jag känner mig, jag blir så stolt över honom och måste få berätta hur otroligt bra han är. Marken han går på blir till guld:-D
Han är en av de bästa hanar som finns (!!) och hon har berättat om honom för holländarna och han borde verkligen komma till specialen här och är så otroligt bra och hon lovordade honom inför BIS domaren i Nykp och och och...haha!

Både Gerard, Hennie, Wilhelmine och en massa andra tycker TA NER HONOM! Så nu mor lilla, nu ligger du snart i lä att bli nedröstad...

Bejb<3

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaaa, kul att läsa din blogg! Ja, att det skulle bli en sån liten klimp av Payas - kul!