tisdag 12 februari 2008

Monster och Hundsport samt en gnutta irritation

Ok, idag blir det lite av varje...

En liten rapport om minisarna. Har ju inte haft så mycket med dessa att göra men nu soc/miljö tränar jag med Iske och Gritje som också behöver lite mer muskler. Minisarna är väldigt söta men låter som tusan. De är rätt lika schanuzrarna, painintheas när de är tillsammans och super trevliga ensamma.


On the field...kollar in Kim som idag jobbade som trädgårdsmästare:-D

Gritje [kräkljud, typ Schriche, måste öva betydligt mer på det. Haha stackars Kato, hon ångrar nog mina fina Tyskabetyg om hon skulle hört] är en jätte söt hund. Otroligt behaglig och "lagom" hund. Behöver dock komma ut och träffa framför allt andra hundar, blir väldigt osäker på situationer hon inte har full koll på. Men efter bara två dagar går det redan framåt. Iske är bara liten och irriterande, haha. Donk, donk, donk, donk BOM skulle man kunna beskriva situationer när hon kommunicerar med mig. Efter ett antal BOM, mer eller mindre seriöst menade från min sida, fortsätter hon hoppa, så det är ju fel av mig att säga hopplöst fall.................(ehh, hehe)
Jag kunde inte hålla mig för skratt idag när Hennie skulle hjälpa mig att plocka ut dessa två. Det är jätte svårt att skilja dem åt...ja herre gud. "Yes that´s Iske, take her, and that´s Gritje noh that is Happy....wait Happy is here, now is that Iske or..." *asg* som man skulle sagt på bdb.

Idag åkte vi tre i varje fall till stan och marknad, finfint väder. Tänk er själva att knalla omkring i nikebyxor och en långarmad tröja den 12/2, inte fy skam. Här finns väldigt många utländska människor. Det gick mycket bra med hundarna. Folk försöker kommunicera allt vad de kan med mig och jag svarar leende "I´m sorry, I can´t understand you" och då säger de samma sak igen och då svarar jag återigen leende "Excuse me, I don´t speak the Dutch language". För det mesta rynkar de pannan och säger bekymrat Was sagt ik? (eller nåt i den stilen)
Folk är för roliga.

Dagens träning gick bättre än igår. Som jag säkert skrivit är människor är lite mer öppna, har en lite mer fri inställning till livet och är lite mer oansvariga än vad jag som väluppfostrad svensk är. Igår satt jag på en bänk med hundarna och tittade på förbipasserande folk och hundar, ren miljöträning med andra ord. Lite längre bort kommer en av alla permobiler (ja, förutom cykel är permobil ett mycket vanligt färdmedel här...dessvärre ser det ut som att det grundar sig på problemet övervikt) och kvinnan som kör denna har två hundar av modell liten och medelstor lösspringande runt sig. Inget konstigt. Mer än att hon ropar och ropar och hundarna ignorerar henne, iof inte heller helt ovanligt här. Den lilla hunden närmar sig och vänder cirka en meter från oss när den större hunden rusar fram och den mindre tar mod till sig och går hela vägen fram och ska nafsa på minisarna. Självklart är jag en ansvarsfull hundägare och står redan mellan hundarna och fotade (inte med kameran...) den framrusande hunden. Matten säger något elakt till mig på Dutch.

Påtal om det var Loes och jag ute på en långpromenad för ett tag sen. Då var en en halv-scary mc-gäng-lookalike kille med två irl settrar som släppt sina hundar på ett mindre fält/åker och vi gick på stigen som korsade åkern. Loes är inte elak men svarar om någon främmande hund kommer fram så jag höll henne kort medans hans hundar sprang runt mig. När den ena rusade fram för tredje gången riktigt nära vände jag mig om jag bad (röt) honom att ta sin hund. De flesta kan nog lista ut vad han, lojt, svarar... "Hi is harmless" samtidigt som han rycker på axlarna, de flesta kan nog också lista ut vad jag svarade... (DET ÄR INTE MIN, typ)

Idag har vi ätit förskräckligt god mat. Jag fick en helt vanlig schnizel, medan resten åt fisk (jisses vilket privi alltså), tillsammans med potatismos och sallad med oliver/feta/tomater/soltorktomater/gurka/rödlök SÅ GOTT! Fattar inte varför vanlig mat har blivit så gott...skrämmande.

Iske

Ikväll fick jag ett litet paket. Ett stort kuvert med Hundsport, tack mammsen. Schappespecial och allt! Och Marcus o Adam utmärkte sig fint i sidorna från MyDog, Showups storslam är inte långt borta nu. Ungefär så mycket jag har hunnit kolla in. Men det kommer läsas från King på framsidan till reklamen om Canis på baksidan.
Även ett litet Allahjärtansdag kort medföljde, gulligt:-)

Och förutom irritationen över oansvariga hundägare (fine sålänge det inte berör mig men när hundarna som jag har ansvar över riskerar att bli skadade eller skada blir jag förbannad) så är jag irriterad på mina benhinnor. För jag tror inte att det beror på att jag fortfarande är ovan, vilket var mors första förslag, vid skorna efter 2 månader, speciellt inte när jag varvat med träningsskor som jag använt en hel del. Nu känns det som att någon har sparkat mig över båda smalbenen både när jag sitter OCH går. Så gick det med den karaktären...nu blir det ännu jobbigare och ännu mer att ta igen.
Vid dammen bakom huset

Imorron kommer förhoppningsvis Ellie och kanske denna volontärtarbetande fd. studenten. Ellie vet jag inte men om jag vore han den andre skulle jag kommit...hans hund bor för tusan här(pg. av löp).


Alla som orkat/hunnit såhär långt borde orka/hinna lämna en kommentar också. Jag vet att Sofia inte kommer göra det. Hon klagar alltid på att jag skriver för mycket så "man inte orkar läsa" för att citera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läste hela!!
Med risk för att göra ditt ego alldeles för stort, men du är ganska bäst:P