fredag 15 februari 2008

Operation Valpar

Två intensiva dagar, i rad! Me like! som man skulle sagt på bilddagboken.

I förmiddags följde jag med Gerard till veterinären med Ebby som hade beräknad VF i onsdags och efter som hon haft 8-9 valpar i sina förra kullar och även denna gång är kanonstor och för att det nu är helg så valde man att göra kejsarsnitt.
Hela vet.kliniken skiljer sig från de svenska. Det här var en rätt liten klinik och när vi kom fick vi komma in genast och de började jobba med detsamma. Allt otroligt avslappnat och enkelt. Receptionisten tittade in flera gånger och hjälpte till med några av valparna, vi var med hela tiden (sköterskan såg dock något skeptisk ut när hon fick veta att jag aldrig varit med om följande innan, de var lite oroliga över att jag skulle svimma) och allt gick bra!
Har nu suttit en stund hos Ebby som fortfarande inte riktigt är sig själv, hon brukar tydligen vara otroligt omsorgsfull och sköta valparna oklanderligt men det här var första kejsarsnittet...fortfarande ingen mat till valparna och lite skakig. Oja, 8 stycken stora fina; 5 hanar och 3 tikar.

Ikväll har vi ätit galet god mat, igen. Otäckt god soppa till förätt, två sallader, lika goda som vanligt (en med salladslök/annanas/valnötter/mandarin...äntligen ett ställe där den där jäkla salladslöken smakar gott) och kött med potatis med the special butter. Förutom fisken och skaldjuren får jag lite pikar över att jag vill ha köttet mkt well-done, här äter man det blodigt, hemska tanke. Efteråt insisterade Hennie på att jag skulle ha glass, det var väl kanske inte så svårt att övertala mig...hehe.
Nu skulle Hennie och Gerard på ngt födelsedagsparty så amerikanskan och jag har röjt undan i köket, som Hennie annars fixar helt själv! Fattar inte hur hon orkar. Och utmärkt kennelhjälp som jag är erbjöd jag mig att ta dvärgarna imorron, så det blir en tidig morgon! Tidig och kall, det har varit mycket prat om de hela 7 minusgraderna det ska bli i natt...de ja Norrland!
Lite pics från i eftermiddags när jag var i Losser och gick med hundarna. Svinkall blåst men härligt väder! Lite mer vanligt-vårligt än vad det var i helgen.
Ca 15 min med bilen...tyvärr irriterande många som valde att åka hit och gå idag.
Grietje. Varning för låg humor: Har tänkt på hur det skulle låta att heta Gertrud här...när G utalas SCH, hehe.
Quiche, attans, jag gillar honom! Fortsätter på den lite för låga nivån...tänk om man skulle vara holländare och bo i Sverige o ha en hund som heter Gertrud och en som heter Quiche [Schertrud och Kich (vilket låter som Kiss)]

Cuddyn jag kör...en bur med ett "tak" och mellanvägg, dvs fyra i ett. Rent teoretiskt skulle man kunna klämma in varsen bouvier i de större, minst två/tre dvärgar alternativt en schnauzer och en dvärg i de två mindre. Sen kan man få plats med en cykel eller ännu fler hundar mellan buren och dörrarna. Fiffigt!! Undrar om man kan fixa på en takbox oxå...för i så fall slår den nästan volvon!



Nu ska jag skriva mail till daddy och försöka få tag på la familia alá Mamma.
Sen är det någon som lämnat värsta kommentaren, anonymt! Har grunnat på detta hela dagen och kommer antagligen fortsätta tills personen ger sig till känna, alternativt jag listar ut det;-)

Inga kommentarer: