lördag 10 maj 2008

Resultat Arnhem

Det här ser ju lovande ut. Inte ett endaste litet livstecken på flera dagar... Vilken lyckad resblogg!

Här är i vilket fall en liten rapport från dagen som varit. Vi har alltså varit i Arnhem på internationell hundutställning. Payas första utställning i Holland...han debuterade för en holländsk domare: Dhr. A.R.R Doedijns vilket resulterade i Excellent/U, första plats i championklass och Bästa hane! Därmed har Payas tagit sitt första steg och första poängen mot sitt holländska championat (observera ägande formen, sitt...inte det).
Bäst i rasen blev en tysk champion tik Midreth´s Gaia som även blev BIR i Leiden för ett tag sen.
Värt att nämna:
-Tiken som vann öppenklassen, Obali Akqi v.d Korte Toren, var fin.
-Kvalitén på schapendoes på de svenska utställningarna är mycket högre än här. Så tyvärr(! rasens hemland för guds skull) måste jag erkänna att det jag sett hitills gör att ett svenskt championat väger tyngre.
-Payas kritik var utmärkt. Det enda domaren ville ha mer av var entusiasm i rörelserna (pff), ska översätta den. Kommer inte riktigt ihåg Gerards muntliga översättning.
-Det var fel BIR-hund. Eftersom jag sett tiken innan kan jag med gott samvete påstå, vilket jag gjorde redan första gången jag såg henne, att hon är inte lika bra som mina hundar även om hon är mycket bättre än de övriga som var där idag.

Sådär ja. Då har jag minimumförklarat Payas prestation genom att kritisera kvalitén på rasen här nere...duktigt gjort.
I bouvierringen vann Minx ökl och blev bästa hane! Porsche vart inte ens placerad i sin klass vilket är konstigt eftersom Pebbles blev tvåa i ökl där det deltog många och både hon, Porsche och Minx är av samma typ.

Kan sammanfattas som bra resultat. Tyvärr inga foton direkt eftersom showen ägde rum i en mörk, varm hall. Men för alla intresserade kan jag upplysa om att jag hade min svarta kjol med tillhörande väst (från H&M med många knappar o prickigt foder, den som aaalla har) och vit skjorta, ballerina skor och obefintliga strumpbyxor (det utan att skämmas:-)

Dessvärre känner jag en mättnad på allt det här. Det slog mig idag hur otroligt mycket politik som styr. Det är verkligen ingen nyhet men jag undrar om de inte är snäppet värre här än hemma. De döljer i alla fall det inte lika bra.

Inga kommentarer: