tisdag 20 maj 2008

Bara knuten kvar

Med handen på hjärtat! Hur många vet att Anne Frank bodde i Holland? Jag har läst dagboken, har MVG i Historia A och läst tyska i 5½ år (även om nivån var i stort sett densamma) och det har gått mig förbi helt och hållet. Jag påstod att hon var tysk, vilket jag fick rätt i eftersom hon både föddes och dog i Tyskland men gömde sig och skrev i dagboken gjorde hon i Amsterdam som bekant ligger i Holland. Det här är något holländarna är stolta över och är ett mycket känt fenomen då huset även går att beskåda i Amsterdam. Min fråga är: hur många utanför Holland känner till att den dagboksskrivande flickan gömde sig i landet där undertecknad befinner sig? Jag reserverar mig för att framstå som okunnig.

Jag har mentalt börjat att packa min säck. Framtiden är uttänkt (hunderiet, på alla plan utom det personliga(som innebär EGEN hundträning och göra saker som är roliga för min EGEN skull) något osäkert änsålänge, just nu vill jag lägga allt högt upp på en gammal hylla och bara låta det ligga) och alla upplevelser som utspelats sig här nere bearbetas för fullt.
Jag har snart börjat på mitt slutord aka resberättelse och faktiskt förberett praktiska ting såsom packning (ok, där ljög jag), städning av lägenheten(sant! lampskärmar och dörrar: check!) och en lista på vad mor och far ska ta med sig ner. Hennie och Gerard har ju varit så givmilda och gästfria så nu ska de få smaka på äkta småländsk ostkaka och en riktig hemgjord frukttå(r)ta.

Min syster har skapat sig en blogg. Idag tar hon upp ett ämne som jag försökt få resten av min familj (läs: målsman) att uppmärksamma sedan en lång tid tillbaka. He is a drug addic and the drug is like a monster from the fucking game. Det går utför...
Hennes länk finns även under Sevärt.

2 kommentarer:

maja sa...

Jag visste faktiskt att Anne Frank bodde i Holland. Men så är ju jag extremt allmänbildad ;-)

Kram Maja

Anonym sa...

Ja..Jag är ledsen V.

Jag hade också koll på det där med Frank. Men, så läser jag ju historia C också och om inte jag minns fel så kröp denna fakta fram i slutet av B-kursen någongång;) Sååå, du är förlåten.

Pusspådig!