måndag 28 januari 2008

Dogschool

Idag ska jag till hundklubben, det ska bli mycket spännande! Tydligen är där aktivitet mellan 19-21 om jag inte fattade helt fel. Alltså rätt stor skillnad mot hemma...har inte riktigt förstått hur det fungerar men det ger sig väl.
Kim plockar upp mig här och sen är det meningen att jag ska köra efter henne, vi får väl se hur det går:-S

______
Update!

Tillbaka från hundklubben! Kimberly, Gerards brors dotter, följde med tillsammans med en av dvärgarna och jag tog med Pebbles. Kim körde en jätte krånglig väg som jag aldrig skulle komma ihåg nu...
Klubben består av en gräsplan som hyrs av en ridskola på måndagskvällar. När vi kom var det lite olika sorters träning som pågick...mest organiserad träning i form av grupper/kurser; lydnad/vardagslydnad och agility. Vi hade en liten showtraining där Pebbles skötte sig utmärkt! De säger att hon har gjort framsteg så hoppas på det bästa nästa vecka när det är dags för utställning.
Tyvärr visste han som agerade domare inte riktigt hur man ska bete sig, Kim försökte förklara att han inte skulle börja med huvudet etc men jaa...när han kollade på tänderna la han hela handen över huvudet. Vad säger man...(inte för att verka besserwissig men efter att ha haft ring/utställning träning/kurser i ca fem år så jaa). Kim(som bott i Sverige) berättade att man i Sverige bedriver mkt mer seriös träning jämfört med här. Här går det att starta klubbar lite hur som helst och det är myckt Jeppe Stridh kontra Cesar Millan som gäller, och vad jag såg idag är det inte alla som fattat vad det går ut på. Att folk inte kan skilja på uppfostran/ledarskap och hundträning, tråkigt....tråkigt för hundarna.

Men det här var en intressant upplevelse! Kommer självklart att göra det här fler gånger, bra för hundarna att prova på en normal hundmiljö. Gerard kom och hämtade oss så vi kunde köra efter honom på vägen hem, en mkt enklare väg som till och med jag kommer kunna köra, hoppas jag haha.

Åhh jag tycker så synd om dem här! Tänker på Växjö BK/HU där det är full rulle alla vardagar från klockan 18.
SÅ sugen på att träna med mina egna hundar nu. Ser verkligen fram mot att Pommac (som är parad!!) blir klar med allt vad valpar heter och att Payas mognar till sig...då blir det andra bullar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hundklubben är dessvärre inte lika seriös som våra brukshundsklubbar... Du kommer märka vad jag menar.
Hoppas allt är bra annars!
Kram
Anna